Gå til sidens indhold
 

Motionsanbefalinger

Idræt og bevægelse er vigtigt for alle - og for børn, unge og voksne med et handicap er det rigtig vigtigt at holde sig aktiv.

Regelmæssig motion forbedrer din sundhed, styrker musklerne og holder kroppen i gang. Men derudover foregår motion ofte uden for hjemmets fire vægge og dermed kan det være med til at åbne dørene til samvær og venskaber.

 

Følgende motionsanbefalinger fra Sundhedsstyrelsen gælder alle:


Motionsanbefalinger for børn og unge

  • Børn og unge under 18 år bør være fysisk aktive mindst 60 minutter om dagen. Aktiviteterne skal være af moderat intensitet. De 60 minutter kan opdeles i mindre perioder, fx 15 minutter om morgenen, 15 minutter senere og 30 minutter efter skole, eller 6 gange 10 minutter i løbet af dagen.

 

  • Børn og unge under 18 år bør mindst to gange om ugen fremme og vedligeholde kondition, muskelstyrke, bevægelighed og knoglesundhed. Træningen skal være af høj intensitet af 20-30 minutters varighed.

 

Fysisk inaktivitet er en tilværelse uden bevægelse.

Fysisk aktivitet dækker over alle former for bevægelse, der øger energiomsætningen. Fx bevægelse i skolen, bevægelse i hjemmet, aktiv transport og forskellige former for lege m.m.  

Moderat fysisk aktivitet dækker alle former for aktivitet/motion, hvor pulsen skal op, og hvor du kan tale med andre imens. Eksempler på fysisk aktivitet af moderat intensitet: cykle og gang til og fra skole, lege i skolegården, gå på trapper, spille rundbold og andre former for motionsidræt.  

 

Fysisk aktivitet af høj intensitet kan være planlagt træning/fysisk aktivitet, der gennemføres to gange om ugen af 20–30 minutters varighed for at forbedre og/eller vedligeholde kondition. Høj intensitet betyder, at pulsen stiger, så du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale. Eksempler på fysisk aktivitet af høj intensitet kan være svømning, løb, styrketræning og boldspil m.m.

 

Motionsanbefalinger for voksne

  • Alle voksne bør være fysisk aktive mindst 30 minutter af moderat intensitet, helst alle ugens dage. De 30 minutter kan opdeles i mindre perioder, fx 15 minutter om morgenen og 15 minutter senere, eller 3 gange 10 minutter i løbet af dagen.

 

  • Alle voksne bør mindst to gange om ugen fremme og vedligeholde kondition, muskelstyrke, bevægelighed og knoglesundhed. Træningen skal være af høj intensitet af 20–30 minutters varighed.

 

Fysisk aktivitet dækker over alle former for bevægelse, der øger energiomsætningen. Fx bevægelse på arbejdspladsen, bevægelse i hjemmet, aktiv transport og indkøbsture i supermarkedet m.m.

 

Moderat fysisk aktivitet dækker alle former for ustruktureret aktivitet/motion, hvor pulsen skal op, og hvor du kan tale med andre imens. Eksempler på fysisk aktivitet af moderat intensitet: cykle og gang til og fra arbejde, havearbejde, trappegang, en joggetur og motionsidræt. Minimumsgrænsen for moderat fysisk aktivitet svarer til en gennemsnitshastighed på 4 km/t.  

 

Fysisk aktivitet af høj intensitet kan være planlagt træning/fysisk aktivitet, der gennemføres to gange om ugen af 20–30 minutters varighed for at forbedre og/eller vedligeholde kondition. Høj intensitet betyder, at pulsen stiger, så du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale.  

 

Eksempler på fysisk aktivitet af høj intensitet kan være svømning, løb, spinning, styrketræning og boldspil m.m. De 30 minutters fysisk aktivitet kan indgå som en del af tilværelsen og i forbindelse med éns vanlige gøremål. Det kræver således ikke nødvendigvis, at man klæder sig i træningstøj eller tilmelder sig et fitnesscenter. Fysisk aktivitet er også at cykle eller gå til arbejde og supermarked, at tage trappen i stedet for elevatoren, at udføre havearbejde, at gøre rent eller at lege aktivt med sine børn mv. Det handler om at få nye vaner i hverdagen.

 

Motionsanbefalinger til ældre

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at ældre i lighed med yngre voksne bør være fysisk aktive i mindst 30 minutter om dagen med moderat intensitet samt; at udføre aktiviteter mindst to gange ugentlig, som vedligeholder eller øger deres muskelstyrke og kondition

 

  • at være fysisk aktive på en måde, som stiller krav til balancen

 

  • at vedligeholde bevægeligheden ved at udføre udspændingsøvelser

 

 

LINKS

 
 

Opdateret: 11.11.2013

Afdeling:

Send kommentar: Sport & Fritid

Telefon: 89 40 48 56

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code